Trender och insikter

Vi tror på att skapa en mer kundorienterad värld med sömlöst integrerade kanaler där kundernas upplevelser och behov står i centrum. Läs mer om hur du gör för att lyckas i artiklarna nedan.

Bloggpost
7 steg till framgång inom disruptiv retail
fb_blog_3.jpg
Läs hela Fredrik Bergsröm's blog om sju steg till framgång.
7 steg till framgång inom disruptiv retail

Är fintech-bolagen immuna mot förändring? Inte alls, säger Fredrik Bergström och summerar omvälvande insikter från konferensen MCP Nordic.

Märkte du något annorlunda när du väntade på att beställa din moccalatte på Espresso House eller Starbucks imorse? Här är min gissning: i kön framför dig stod en 20-årig student som istället för att betala med bankkort, skannade sin mobiltelefon för att sen snabbt skynda vidare med sin takeaway-kaffe och en mini-muffins.

”Hm, coolt!” tänkte du, ”men hur fungerar det?”

Först och främst bör påpekas att studenten framför dig förmodligen har betalat för sitt kaffe på det här sättet i flera månader redan. Och ja, det är förståeligt att du känner dig hopplöst omsprungen. För det andra innehöll transaktionen mer än bara pengar, kaffe och en muffin: hon fick 10 procents rabatt på sitt köp och lojalitetspoäng.  

Låt mig berätta mer om det som händer inom betalningsområdet och retail just nu. Och varför vår student upplever sitt köp snabbt, smidigt och skräddarsytt efter just hennes behov. Hon får inte bara sitt kaffe, hon får något mer. Och hon kommer med säkerhet tillbaka.

Nyligen hade jag nöjet att få deltaga som medarrangör av konferensen Mobile Commerce and Payments, MCP Nordic, i Stockholm. Eventet samlade experter från tre industrier: detaljhandeln, finansiell teknik (eller fintech) och bankväsendet. För bara ett år sedan var seminariet helt fokuserat på bank och finans, men i år stal detaljhandeln rampljuset vilket tyder på att stora förändringar just nu äger rum.

Innan jag ger en återblick på de två dagarna och mitt eget tal, vill jag summera det viktigaste budskapet som vi alla tog med oss hem:

Fintechbolag blir nu disruptade av detaljhandeln. Fler och fler retail-aktörer väntas lansera egna betalningslösningar och appar som kan förbättrar kundupplevelsen och återfånga kunddata och intäkter.  

Och trenden går dessutom rasande fort framåt.

img_2203.jpg

Retail vs. finansiella tjänster – två världar kolliderar
Det var glädjande att se så bred samverkan av aktörer på MCP Nordic. Bland deltagarna syntes Mastercard, Visa, Nordea, Klarna, Qliro, Trustly, Tieto och andra. Det blev bra diskussioner kring hur vi bättre kan rikta oss mot kundernas förändrade behov.

Under dag 1 var fokus på betalningslösningar. Det gav värdefulla insikter från oerhört framgångsrika satsningar som till exempel Klarna och Swish. Efter att ha varit ledande online satsar nu Klarna på en ny funktion för smidigare betalningar i fysisk butik som jag är väldigt nyfiken på att se.

Och framgångssagan Swish? Med en ny kommande betalfunktion för småföretag ska det bli spännande att följa utvecklingen under 2017. Kan appens redan imponerande skara följare i Sverige på 5.2 miljoner, växa ännu mer?

Så här långt har digitaliseringen visat oss att startups kan åstadkomma saker på snabbare och mer effektiva sätt än vad etablerade företag lyckas med. Inom finansområdet är utvecklingen som allra mest påtaglig i dagsläget.

Bankerna kämpar med blytunga regelverk och kostsamma strukturer och står därför chanslösa när ”snabba och enkla” lösningar ska marknadsföras till en yngre generation. Hur påverkar detta framtiden? Bankerna kommer tveklöst behöva hitta nya positioner i värdekedjan. Ett tydligt exempel är tillhandahållandet av säker infrastruktur för penningtransaktioner.

Med det sagt leds vi till dag 2 då jag även höll min presentation.

Så vill ”Digital Natives” betala för kaffet – och allt annat
I min roll som CEM-analytiker på Tieto är insikter om hur kundgrupper förändras nyckeln till varför vi står inför ett skifte inom betalningslösningar.

Idag delar retailers in konsumenter i två demografiska grupper:

  • Digital Natives – personer som är födda efter den digitala teknikens frammarsch 1994.
  • ​Digital Immigrants – avser alla andra födda innan internet förändrade våra liv.  

Den förstnämnda gruppen Digital Natives visar stor förståelse för och acceptans av tekniken. De värdesätter starkt den snabbhet och effektivitet som tekniken medför. Inställningen är: ”Om livet blir enklare för mig, varför inte! Vi kör!”

Kombinera den faktorn med den ständiga strömmen av nya tekniska innovationer inom wearables, VR, AI, robotik, on-demand tillverkning och sensoreringssystem. Världen står för deras fötter och ”viral checkout” blir därför högst aktuellt.

Digital Natives kommer under 2017 att bli världens största konsumentgrupp och stå för en omsättning på ca 200 miljarder dollar inom detaljhandeln. Frågan jag ställde var, hur kommer båda dessa konsumentgrupper agera när det gäller betalningar? Hur kommer det bete sig? Forskningsstatistiken jag presenterade ger oss alla en tankeställare.

Till exempel, när det gäller mobila självbetalningssystem (mobile self-checkout) visar en undersökning att 57% av Digital Natives är positivt inställda till betalningsmetoden, gentemot 33% av digitala invandrare. Du kanske också har läst nyheten att Amazon nu testar en livsmedelsbutik i Seattle där kunderna helt enkelt promenerar in, plockar sina varor och går ut igen.

Är det ett rån? Svar nej. Det är den digitala revolutionen.  

Alla matvaror registreras automatiskt av sensorer och kunderna får kvittot på betalning i Amazons mobilapp. Inga långa jobbiga köer. Ingen dödtid. Enkelt.

En av de ledande teknikerna som möjliggör denna betalningsmetod är RFID Checkout. Enligt konsumentundersökningen som WD Partners gjort lockas 58% av Digital Natives till denna metod men bara 39% av Digital Immigrants. Och så här fortsätter det. Fingerskanning, ögonskanning, BOPIS (Buy Online, Pick Up in Store) drive-thru, beacons … det skiljer sig överlag 20% eller mer mellan de två olika kundgrupperna när det gäller adoptionsnivå och tillit.

Utmaningen: 7 steg till framgång inom disruptiv retail
Värdet med att medverka i forum som MCP är inte bara att man utforskar tongivande trender, utan även att tillsammans dela idéer och insikter kring hur utmaningarna kan hanteras på bästa sätt. Mitt egna bidrag kom i slutet av presentationen.

Här är resonemanget: i en värld där kunder inte känner sig manade att besöka fysiska butiker så måste det motsatta förhållandet nu bli verklighet. Retailers måste komma till kunderna och vara närvarande var de än befinner sig.

Med detta i åtanke lade jag fram sju steg till hur retailers bör anpassa sig för att hänga med:

1. Skapa en upplevelse kring dina produkter: Tack vare research visste Sonos att de allra flesta av kunderna upptäckte deras produktsortiment hemma hos kompisar. Lösningen: designa Sonos-butiker som lägenheter.
2. Satsa på personalisering av utbudet: Allt fler kunder förväntar sig ett mått av egna designval och att kunna addera en personlig touch – i all form av retail.
3. Skapa en föränderlig in-store miljö: Använd ny teknik i det fysiska butiksutrymmet för att lyfta kundupplevelsen. Det finns butiker i USA som byter ut sina koncept var tredje vecka med hjälp av digitala lösningar.
4. Samarbeta över gränser för att lyfta kundupplevelsen: Rayban och Virgin Records är ett utomordentligt bra exempel.
5. Använd din data: lär dig att både samla in och använda data på ett sätt som skapar nya fördelar för verksamheten.
6. Agera lokalt och tänk globalt: det finns inga nationella gränser i den digitala ekonomin.
7. Gör det NU: ju tidigare du anpassar dig och förändrar desto större är chansen att du kan locka framtidens kunder.  

Mitt råd i dagsläget? Följ ovan steg, spänn fast dig och förbered dig på stora förändringar.

Fredrik Bergström, Principal Consultant, Customer Experience Management, Tieto.

 

 
Fredrik Bergström
Principal Consultant, Customer Experience Management, Tieto
+46725035110
Share
News
Tieto levererar global e-handelslösning till Kalmar
kalmar_280.jpg
Med den nya plattformen ska Kalmar öka försäljningen över nätet och minska administrationen.
Tieto levererar global e-handelslösning till Kalmar
Kalmar har valt Tieto som partner för att utvidga och förbättra sin B2B e-handelsplattform. Tietos nya lösning är en integrerad och global säljplattform som ska erbjuda förbättrade kundupplevelser för Kalmars kunder i hela världen. Med den nya plattformen ska Kalmar öka försäljningen över nätet och minska administrationen.

Kalmar, en del av Cargotec, erbjuder lösningar och tjänster inom lasthantering. Företaget har nu valt Tieto som partner för att skapa en global serviceportal och e-handel för reservdelar. Den nya lösningen bygger på SAP Hybris-teknologin och ska ersätta Kalmars nuvarande e-handelssystem.

- Den nya plattformen erbjuder våra kunder en modern och användarvänlig upplevelse som ger tillgång till anpassat och relevant innehåll, för att ytterligare effektivisera deras verksamhet. Med den nya lösningen ska vi stärka vår fortsatta digitala utveckling och onlineförsäljning. Vi är nöjda med valet av Tieto och deras breda erfarenhet inom e-handel och starka kunnande om SAP Hybris-plattformen, säger Seppo Heino, Vice VD, delar och logistik, vid Kalmar.

E-handelsplattformen som bygger på SAP Hybris ska integreras i Kalmars resursplanerings- och bakgrundssystem som levereras av bland annat SalesForce.

- Detta är en naturlig fortsättning på vårt långvariga samarbete med Kalmar. Med vårt Industrial Experience-erbjudande kommer vi kunna hjälpa Kalmar i en större utsträckning för att skapa digitala kundupplevelser. Tillverkningsindustrins och digitalisering av kundupplevelser och e-handel för B2B är viktiga för oss och vi har som mål att växa inom dessa områden. Med det här samarbetet kommer vi att kunna förstärka bilden av Tieto som den ledande aktören på området, säger Jaakko Hartikainen, ansvarig för digitala kundupplevelser på Tieto.

Tietos erbjudande omfattar, utöver skapande av e-handelsplattformar, även serviceverktyg, mobiltjänster, analysredskap, styrning av produkt- och kundinformation samt kundservicelösningar. Samtliga delar kan integreras i befintliga eller helt nya system.

Tietos Industrial Experience (https://www.tieto.com/industries/manufacturing/tieto-industrial-experience)-erbjudande innefattar lösningar för digitala kundupplevelser riktade till B2B-företag. Genom förvärvet av Smilehouse i december 2015 har Tieto kunnat stärka erbjudande inom e-handel, omnikanaler och digitala kundupplevelser (Customer Experience Management).

För ytterligare information:
Jaakko Hartikainen
Chef för Customer Experience Management, Tieto
+358443500445

Kalmar tillhandahåller lösningar och tjänster för lasthantering i hamnar, terminaler, distributionscentraler och tung industri. Vi är ledande inom terminalautomation och energieffektiv containerhantering, det vill säga var fjärde container runt om i världen hanteras av en Kalmar. Med vår omfattande produktportfölj, vårt globala servicenätverk och våra lösningar för smidig integrering av terminalprocesser ökar vi effektiviteten på samtliga dina rörelser. www.kalmarglobal.com

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Share
Trender och insikter
Tieto avancerar inom digital marknadsföring i Norden
selligent_banner.jpg
Tieto samarbetar med Selligent för att förbättra digital marknadsföring och digitala kundupplevelser
Tieto avancerar inom digital marknadsföring i Norden

Tieto avancerar ytterligare inom digital marknadsföring genom sitt samarbete med Selligent, en global leverantör av marknadsföringslösningar för kundengagemang. Redan nu pågår de första projekten som ska bereda vägen för framtiden.

Tieto och Selligents första gemensamma projektet blir att utveckla eventmarknadsföringen på det Europaledande läromedelsföretaget Sanoma Pro, som producerar fysiska och digitala läromedel. Detta innebär att vi kommer hantera deras kundevent, såväl som marknadsföringen inför och efter, samt skapa automatiserad underhållande marknadsföring.

”Vi vill skapa en helhetsinriktad, enhetlig kundupplevelse åt Sanoma Pro. Sanoma Learning har redan implementerat verktyget i Nederländerna och vårt team i Finland får just nu lokal support”, säger Mira Kuhanen, marknadsföringschef på Sanoma Pro.

Samarbetsavtalet med Selligent, världsledande oberoende leverantör av marknadsföringsautomatisering, är ett viktigt steg som banar vägen för framtida avancemang inom digital marknadsföring.

Samarbetet stärker Tietos position som leverantör av digitala marknadsföringstjänster genom att göra Tieto till den första och enda distributören av Selligents lösningar i Finland.

”Genom att leverera 1:1-lösningar för kundengagemang åt de som arbetar med relationsmarknadsföring ger Selligent företag möjlighet att interagera med sina kunder på individnivå, vilket ger högre lönsamhet, ökad kundlojalitet och en förbättrad kundupplevelse i alla kanaler”, säger Jari Kekkonen, chef för teknik på Tietos enhet för Customer Experience Management. Selligents lösningar är lätta att använda och implementera och riktar sig till mellanstora B2C-företag på den nordiska marknaden.

Tietos marknadskännedom och nordiska kundbas tillsammans med Selligents lösningar för relationsmarknadsföring kommer förse kunderna med kompletta marknadsföringslösningar som med hjälp av realtidskunskap möter kundernas ökade behov i alla situationer.

Läs mer om hantering av kundupplevelser >>

 

Jari Kekkonen, Head of Technology, Customer Experience Management, Tieto,  E-post: jari.kekkonen@tieto.com,  Tel: +358503421521

Hanne Haapoja, Senior Business Consultant, Customer Experience Management, Tieto, E-post: hanne.haapoja@tieto.com, Tel: +358403538347

Share

Tjänster

Dra nytta av konkurrensfördelarna med överlägsna kundupplevelser. Vi hjälper dig skapa sömlösa, meningsfulla och personliga relationer med dina kunder i rätt tid. Klicka på länkarna nedan och läs mer om hur våra tjänster ger dig försprång.

  • CEM service advise

    • Digitala strategier
    • Nya affärsmodeller
    • Branschspecifika konsulttjänster
    • Transformation planning and roadmap
    • Project and programme management
    • Tekniska konsulttjänster

    CEM service design

    • Co-creation
    • Concept design
    • Service and CX design
    • UX design
    • UI design and testing

    CEM service build

    • Web site renewal and content management
    • Digital commerce (B2B/B2C)
    • Digital, mobile and social marketing / Marketing automation
    • Digital analytics and customer insight

    CEM solution run

    • Customer analytics and conversion optimisation
    • Continuous hosting services (SaaS, Hybrid, On-premise)  

Kunder

Våra klienters relation med sina kunder är viktigast för oss. Här hittar du kundreferenser och berättelser om hur våra tjänster förbättrat, förändrat och förnyat sättet att arbeta med customer experience management.

Kundreferens
Indiska förbättrar e-handeln med Tietos lösning för kundupplevelse
indiska.png
Mer individuellt anpassade erbjudanden och tjänster med en ny onlinebutik
Indiska förbättrar e-handeln med Tietos lösning för kundupplevelse
Indiska, ett svenskt detaljhandelsföretag som erbjuder ett livsstilskoncept med mode och heminredning i egen design, har förbättrat sin e-handelsnärvaro med en ny onlinebutik på Indiska.com, som byggts av Tieto på SAP Hybris. Den nya e-handelslösningen förbättrar onlinetjänsten med bland annat lättanvänd mobilshopping, snabbare webbplats och en ny design på kassan. Detta är nästa steg i Indiskas digitala omvandling.

Den nya webbplatsen är ett stort steg i Indiskas arbete med att ge kunderna en bättre och mer anpassningsbar onlineupplevelse som dessutom håller jämna steg med detaljhandelns ökande digitalisering. På den nya webbplatsen kommer Indiska också att kunna ge sina kunder mer individuellt anpassade erbjudanden och tjänster.

- E-handeln utvecklas, och ändrar på rollerna både för de traditionella fysiska affärerna och för onlineshopping. Dagens kunder vill ha samma upplevelse i alla kanaler, även på mobilen. Vår nya webbplats är ett stort steg på vägen att bli en stor spelare inom multikanalhandel, säger Niclas Hemminger, CDO och E-commerce-chef på Indiska.

Webbplatsen har en helt ny design som ger samma upplevelse vid onlineshopping, oavsett om det är på webben eller på mobilen.

- Att kunna erbjuda en bra mobilupplevelse är kritiskt för att vi ska fortsätta vara relevanta för våra kunder, nu när mer än hälften av trafiken kommer från mobila kanaler. Vi vill göra det lätt för våra kunder att både gå runt i e-butiken och att betala. Med den nya lösningen tror vi att vi har tagit ett stort steg framåt, säger Niclas Hemminger.

Den nya onlinebutiken Indiska.com har byggts av Tieto. Plattformsuppgraderingen drivs av en nyare version av SAP Hybris, som uppfyller både kraven från E-commerce 3.0 och detaljhandelns ökade fokus på CEM (Customer Experience Management, kundupplevelsehantering).

Tieto stärkte sin position som en av Nordens ledande aktörer inom digital CEM i och med förra årets förvärv av Smilehouse, Finlands största lösningsleverantör inom multikanalhandel. Smilehouse är en av Nordens mest erfarna leverantörer av SAP Hybris, och samarbetet med Indiska visar på den starka tillväxten för Tietos Retail Experience-koncept på den svenska marknaden.

- Det här projektet visar hur kombinationen av Smilehouses expertis inom e-handel med stora volymer och våra marknadsledande CEM-lösningar kan ta sina onlinebutiker in i framtiden. Vi ser fram emot att bygga ett långsiktigt partnerskap med Indiska och fortsätta att utveckla deras strategi för att förbättra den digitala shoppingupplevelsen, säger Fredrik Bergström, Prinicipal Consultant, Customer Experience Management på Tieto.

För mer information, kontakta:

Jaakko Hartikainen, Director, Customer Experience Management, Tieto
Tel: +35 844 3500445 e-post: Jaakko.Hartikainen@tieto.com

Fredrik Bergström, Principal Consultant, Customer Experience Management, Tieto
Tel: +46 (0)72-503 51 10 e-post: Fredrik.Bergstrom@tieto.com

Om Tieto

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Om Indiska

Indiska Magasinet AB är en svensk detaljhandelskedja som grundades 1901, och säljer en unik mix av mode och heminredning med en egen stil, Bohemian Modern. All design skapas i Stockholm av folk som älskar Indien. INDISKA har för närvarande 91 butiker i Sverige, Norge och Finland. www.indiska.com

Share
Kundreferens
Digital förstudie för SÖDRA i mål
Digitalization
Skogsindustrikoncernen Södra visar att de vill ligga i framkant för hur skogsbolag tar sig in i den digitala framtiden.
Digital förstudie för SÖDRA i mål
Våren 2015 startade skogsindustrikoncernen Södra en större digital förändringsresa. I den första förberedande fasen har grunden lagts för ett framgångsrikt genomförande av kommande digitala utvecklingsprojekt.
Annica Gerentz, Södra

Annica Gerentz, Södra

"Södra visar att de vill ligga i framkant för hur skogsbolag tar sig in i den digitala framtiden", säger Niklas Agnesund på Imano, som varit huvudprojektledare.

Projektet har dels levererat en koncerngemensam vision, koncept och design för digitala kanaler, dels en utredning och rekommendation kring hur en framtidskompatibel teknisk plattform ska sättas upp för att tillgodose de digitala behoven från verksamhet och målgrupper framöver.  

"Digitaliseringen är en nyckelfråga för oss och projektet är högt prioriterat av Södras ledning. Med första fasen av projektet i hamn står vi nu väl rustade inför fortsättningen. Vi har haft god hjälp av Imanos driv och engagemang, men vi har också ett stort internt arbete som nu tar vid", kommenterar Annica Gerentz, kommunikationsdirektör och projektägare på Södra.  

Projektet har drivits i ett flertal parallella delprojekt med ett stort antal nyckelpersoner internt och med extern expertis från Imano, EPiServer, Microsoft och ett flertal andra IT-leverantörer. Viktiga faktorer har varit att stärka upplevelsen av ”ett Södra – en sammanhållen koncern”, att skapa möjligheter för ett förändrat arbetssätt, ökad mobilitet, förbättrad tillgänglighet och driftsäkerhet. Imano har haft en drivande roll med både huvud- och delprojektledare, verksamhetskompetens och teknisk expertis. 

"Ambitionen med projektet har varit både att öka förståelsen för de digitala möjligheter som växer fram, men också att på ett mer konkret plan ta fram och enas om färdriktningen för Södras digitala närvaro", berättar Niklas Agnesund.

Under hösten startade nästa fas av projektet som ska ta fram ny publik webb som blir navet mot Södras externa målgrupper. Denna fas omfattar också införandet av en ny digital arbetsplats baserat på Office365 som ska leverera nya interna digitala verktyg och ett nytt intranät.


Imano Imano förvärvades av Tieto den 30 november 2015.

Jaakko Vilén
Sales Director
+358503739302
Niklas Agnesund
Digital Project Leader Forest Sweden
+ 46 739 82 98 79
Share
Kundreferens
Förbättrad virkesanskaffning med mobilmarknadsföring – case Harvestia
Liisa Viikari, Markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Harvestia
Sms-kampanjer är ett snabbt och enkelt sätt att marknadsföra virkesanskaffning.
Förbättrad virkesanskaffning med mobilmarknadsföring – case Harvestia
“Vi har tillsammans med Tieto genomfört ett pilotprojekt inom mobilmarknadsföring riktad till skogsägare. Tidigare har vi kommunicerat med vår målgrupp, som har en snittålder på över 60 år, via antingen vanlig post eller personliga möten. Men nu har vi gjort det via sms och vi är positivt överraskade över hur enkelt och snabbt det var att hantera resultatet av den mobila marknadsföringen”, säger Harvestias marknads- och kommunikationschef Liisa Viikari.
Liisa Viikari

Liisa Viikari, marknads- och kommunikationschef, Harvestia.

Virkeshandel har en lång process i Finland, försäljningen kan ske redan ett par år innan man lämnar ut varan. En femtedel av Finlands export kommer från skogsindustrin och det görs kontinuerligt investeringar i sektorn. Ett exempel på det är bioproduktfabriken i Äänekoski, som bidrar till behovet av ytterligare virkesanskaffning och -avverkning.

Det finska virkesanskaffningsföretaget Harvestia bestämde sig för att prova ett alternativ till den traditionella brevkampanjen i sin virkesanskaffning. Brevkampanjer är långsamma och det är svårt att mäta resultatet. Normalt tar det minst två veckor att planera, samordna, skapa layouten och posta kampanjmaterialet. “Med sms får vi igång kampanjen på en timme. Även resultatet var bättre än vid brevkampanjer, då vi lättare kunde rikta budskapet till en mindre grupp och vara mer effektiva”, beskriver Viikari.

Den tekniska plattformen synliggjorde resultatet av marknadsföringen

Tieto föreslog att Harvestia skulle genomföra ett digitalt marknadsföringsprojekt där man testade en teknisk plattform för att skicka ut sms. Det gör att man kan administrera kampanjerna och följa upp resultaten i realtid. Resultatet baseras på antalet svar på sms:en, den genomsnittliga svarstiden och antalet beställningarna.

“Det är bra att Harvestia snabbt och smidigt gav sig in på att prova något nytt. Det gick två månader från de första diskussionerna tills att det månadslånga pilotprojektet var igång”, säger Jaakko Vilen, kundansvarig på Tieto.

“Pilotprojektet var en bra öppning för Tieto. Man måste alltid utveckla verksamheten och hitta nya lösningar. Den enkla lösningen och de snabba resultaten lockade oss att prova”, svarar Viikari.

Kundernas kontaktuppgifter förs in i systemet och de kan grupperas enligt region så att man kan rikta marknadsföringsbudskapet effektivt. På så sätt kan man även optimera anskaffningen, för om det kommer många beställningar från samma ort behöver man inte flytta skogsmaskinerna långa sträckor mellan avverkningarna.

Dessutom genomförde Tieto en undersökning bland virkesanskaffarna och skogsägarna. Alla skogsägare som deltog tyckte att sms var en mycket bra kontaktkanal. Sms:en upplevdes inte som störande, utan en del av dem tog själva direkt kontakt med virkesanskaffaren och gjorde affärer efter att ha fått ett sms. Även virkesanskaffarna tyckte att lösningen var bra och enkel.

Bra metod för befintliga kunder

Harvestia kommer att fortsätta använda lösningen och utveckla den som en del av en god kundservice. Nästa utvecklingssteg för Tietos del är smart teknik och effektivitet, så att målen för och innehållet i kampanjerna kan genereras automatiskt genom analys.

Harvestia i sin tur vill använda systemet för att etablera nya kunder, vilket försvåras av den nuvarande lagstiftningen i Finland. Man får endast rikta elektronisk direktmarknadsföring till personer som gett sitt medgivande till det, vilket i praktiken innebär befintliga kunder eller de som gett sitt medgivande på exempelvis evenemang.

“Vi vill nå nya skogsägare och vill erbjuda dem tjänster då vi behöver mer virke för att uppnå en god utveckling inom skogsindustrin. Hela branschen bör samarbeta för att vi ska kunna få tillstånd för direktmarknadsföring även för att skaffa nya kunder”, föreslår Viikari.

Jaakko Vilén
Sales Director
+358503739302
Share

Upptäck mer

Ladda ner
Ladda ner
Ladda ner

Kontakta oss