Förbättrad virkesanskaffning med mobilmarknadsföring – case Harvestia

“Vi har tillsammans med Tieto genomfört ett pilotprojekt inom mobilmarknadsföring riktad till skogsägare. Tidigare har vi kommunicerat med vår målgrupp, som har en snittålder på över 60 år, via antingen vanlig post eller personliga möten. Men nu har vi gjort det via sms och vi är positivt överraskade över hur enkelt och snabbt det var att hantera resultatet av den mobila marknadsföringen”, säger Harvestias marknads- och kommunikationschef Liisa Viikari.
Liisa Viikari

Liisa Viikari, marknads- och kommunikationschef, Harvestia.

Virkeshandel har en lång process i Finland, försäljningen kan ske redan ett par år innan man lämnar ut varan. En femtedel av Finlands export kommer från skogsindustrin och det görs kontinuerligt investeringar i sektorn. Ett exempel på det är bioproduktfabriken i Äänekoski, som bidrar till behovet av ytterligare virkesanskaffning och -avverkning.

Det finska virkesanskaffningsföretaget Harvestia bestämde sig för att prova ett alternativ till den traditionella brevkampanjen i sin virkesanskaffning. Brevkampanjer är långsamma och det är svårt att mäta resultatet. Normalt tar det minst två veckor att planera, samordna, skapa layouten och posta kampanjmaterialet. “Med sms får vi igång kampanjen på en timme. Även resultatet var bättre än vid brevkampanjer, då vi lättare kunde rikta budskapet till en mindre grupp och vara mer effektiva”, beskriver Viikari.

Den tekniska plattformen synliggjorde resultatet av marknadsföringen

Tieto föreslog att Harvestia skulle genomföra ett digitalt marknadsföringsprojekt där man testade en teknisk plattform för att skicka ut sms. Det gör att man kan administrera kampanjerna och följa upp resultaten i realtid. Resultatet baseras på antalet svar på sms:en, den genomsnittliga svarstiden och antalet beställningarna.

“Det är bra att Harvestia snabbt och smidigt gav sig in på att prova något nytt. Det gick två månader från de första diskussionerna tills att det månadslånga pilotprojektet var igång”, säger Jaakko Vilen, kundansvarig på Tieto.

“Pilotprojektet var en bra öppning för Tieto. Man måste alltid utveckla verksamheten och hitta nya lösningar. Den enkla lösningen och de snabba resultaten lockade oss att prova”, svarar Viikari.

Kundernas kontaktuppgifter förs in i systemet och de kan grupperas enligt region så att man kan rikta marknadsföringsbudskapet effektivt. På så sätt kan man även optimera anskaffningen, för om det kommer många beställningar från samma ort behöver man inte flytta skogsmaskinerna långa sträckor mellan avverkningarna.

Dessutom genomförde Tieto en undersökning bland virkesanskaffarna och skogsägarna. Alla skogsägare som deltog tyckte att sms var en mycket bra kontaktkanal. Sms:en upplevdes inte som störande, utan en del av dem tog själva direkt kontakt med virkesanskaffaren och gjorde affärer efter att ha fått ett sms. Även virkesanskaffarna tyckte att lösningen var bra och enkel.

Bra metod för befintliga kunder

Harvestia kommer att fortsätta använda lösningen och utveckla den som en del av en god kundservice. Nästa utvecklingssteg för Tietos del är smart teknik och effektivitet, så att målen för och innehållet i kampanjerna kan genereras automatiskt genom analys.

Harvestia i sin tur vill använda systemet för att etablera nya kunder, vilket försvåras av den nuvarande lagstiftningen i Finland. Man får endast rikta elektronisk direktmarknadsföring till personer som gett sitt medgivande till det, vilket i praktiken innebär befintliga kunder eller de som gett sitt medgivande på exempelvis evenemang.

“Vi vill nå nya skogsägare och vill erbjuda dem tjänster då vi behöver mer virke för att uppnå en god utveckling inom skogsindustrin. Hela branschen bör samarbeta för att vi ska kunna få tillstånd för direktmarknadsföring även för att skaffa nya kunder”, föreslår Viikari.

Share