Tieto förvärvar Meridium AB och stärker kapaciteten inom digitala kundupplevelser

Tieto fortsätter att växa i Sverige och gör nu ännu ett förvärv, den här gången inom digital kundupplevelse genom bolaget Meridium AB med cirka 60 medarbetare i Kalmar och Stockholm.

Digital kundupplevelse är ett av Tietos strategiska tillväxtområden och företaget har nu fler än 500 specialister på området globalt, varav över 100 i Sverige. Tieto hjälper kunderna inom hela spektrat av digitala kundupplevelser såsom; digital strategi, design, e-handel, onlinetjänster, digitala marknadsföringssystem och avancerad dataanalys. Med Meridium, en fokuserad spelare på den svenska marknaden med Episerver som kärna, tar Tieto ytterligare ett steg i strategin att stärka sin position som ledande partner inom digitala kundupplevelser i Norden, och särskilt i Sverige.

– Vi är väldigt glada över att nu gå samman med Meridium. Tillsammans kan vi erbjuda våra kunder att ha en partner med ytterligare stärkt kapacitet, expertis och lokal närvaro inom digitala kundupplevelser. På Tieto främjar vi entreprenörsanda, modet att utmana, teamwork och öppenhet och ser framemot att driva på vår innovationstakt ytterligare tillsammans med Meridium. Vi önskar alla medarbetare på Meridium varmt välkomna till vårt Tieto-team, säger Håkan Dahlström Sverigechef hos Tieto.

– Vi delar samma kultur och värderingar, och är övertygade om att dessa skapar förtroende och utger en bra grund för ett smidigt sätt att jobba på. Tieto är starkt engagerade i att utveckla digitala kundupplevelser vidare och har en tydlig strategisk och operationell riktning. Vi delar denna ambition och ser att det är en fantastisk möjlighet att få erbjuda våra kunder fler mångsidiga tjänster och tillsammans stärka vårt gemensamma erbjudande, säger Mats Lindblom, VD på Meridium AB.

Med sin strategi för åren 2016-2020 satsar Tieto på innovation och tillväxt och avser att öka sin marknadsandel i Norden, med särskilt fokus på Sverige. Totalt växte Tieto 10 procent i Sverige under det tredje kvartalet. I kombination med en positiv utvecklingen inom samtliga affärsområden, bidrog uppköpen av bolagen Avega och NSEC till den fortsatt starka tillväxten.

Om Meridium

Meridium levererar tillgängliga och användbara digitala lösningar och vår expertis omfattar hela processen; från strategi och design till utveckling och löpande förvaltning av färdig lösning. Vi bygger vår framgång på långsiktigt tänkande där vi skapar mätbara värden och maximal nytta för våra kunder som till stor del återfinns inom offentlig sektor, biståndsorganisationer och fackförbund. Hos oss finns ett 60- tal medarbetare fördelade på våra kontor i Stockholm och Kalmar. Meridium har blivit uppmärksammad för framgångsrik verksamhet, bland annat genom att tilldelas Gasellföretag, Superföretag samt AAA.

Om Tieto

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.com 

För mer information, vänligen kontakta:

Håkan Dahlström, Executive Vice President, TSM and Country Manager Sweden, Tieto, hakan.dahlstrom (at) tieto.com, +46 70 633 40 00

Jaakko Hartikainen, Vice President, Customer Experience Management, Tieto, jaakko.hartikainen (at) tieto.com, +358 44 3500445

Mats Lindblom, VD Meridium AB, mats (at) meridium.se, +46 73 982 92 20

Tieto Communications, news (at) tieto.com, +358 40 570 4072

Publiceringsdatum: 
05 November 2018
Share