Hantering av mobila enheter

Tietos tjänst Hantering av mobila enheter (Mobile Device Management, MDM) erbjuder centraliserad hanteringskapacitet för mobila enheter. Detta håller enheterna uppdaterade och säkra.
Mobile Device Management image

Tietos tjänst Hantering av mobila enheter erbjuder ett policy- och konfigurationshanteringsverktyg för mobila handhållna enheter som smarttelefoner och surfplattor som använder sig av operativsystem för smarttelefoner. Tjänsten hjälper ditt företag att hantera övergången till en mer komplex miljö för mobil datoranvändning och kommunikation genom att stödja säkerhet, nätverkstjänster och hantering av hård- och programvara på flera olika operativsystemplattformar. Detta är särskilt viktigt när många företag fokuserar på BYOD-initiativ (”Bring your own device”). Tjänsten kan stödja företagsägda enheter, såväl som personliga och den stödjer en mer komplex och heterogen miljö.

En enhetshanteringsklient som är installerad på de mobila enheterna sammanställer en lista över programvaran och utför regelbundet en inventering av hårdvaran. Klienten rapporterar sedan om detta till en server. Enhetshanteringstjänster möjliggör driftsättning av applikationer, ändring av inställningar och rensar och återställer enheten i fall den tappas bort eller blir stulen.

Nästa generation

Hantering av mobila enheter är en viktig byggsten för nästa generations verkligt mobila företagsorganisation. Ett typiskt fall av mobil användning börjar med mobil e-post men kan enkelt utökas till konferenser, hantering av repetitiva administrationsuppgifter, publicering av företagsinformation och hantering av andra uppgifter – som prioriteras i linje med företagsmålen.

Kontinuitet för hantering av mobila enheter

Kontinuitet för hantering av mobila enheter erbjuds via kontinuerlig övervakning, automatiserade svar på varningar (till exempel återställning och omstart av processer och köer), ITIL-baserade problem och förändringshanteringsprocesser för versionsuppdateringar och proaktiv kapacitetsplanering för att förutsäga potentiella resursflaskhalsar.

Övervaka tjänsten

Tjänstens prestanda övervakas kontinuerligt och rapporteras om via kundtjänstportalen (Customer Service Portal, CSP). Incidenter och problem hanteras av servicedesk som en enda kontaktpunkt via ITIL-baserade tjänstesupportprocesser. Serviceportalen innefattar också självbetjäning för hantering av mobila enheter, vilket gör att användare kan skicka in serviceförfrågningar om att lägga till/ändra/ta bort användarkonton etc.

Läs mer:

 
Share