Den fjärde industriella revolutionen

Sedan början av 1900-talet har informationsteknologin växt fram i takt med att datorer blivit allt snabbare, billigare och mer lättanvända. Och utvecklingstakten har bara fortsatt accelerera. Genom Moores lag som formulerades redan 1965 fördubblas fortfarande datorkapaciteten var 18:e månad. Det var dock först under 1990-talets mitt som många av de stora genombrotten för hur vår privata konsumtion och livsstil påverkas växte fram. Då ökade det privata användandet av Internet och dagens internetgiganter som Amazon, eBay och Google tog sina första steg.

Tio år senare hade utvecklingen tagit ännu ett stort steg framåt. 2007 släppte Apple sin iPhone och den smarta telefonen blev en självklar del av våra liv. Internet blev något vi ständigt bär med oss och vi tog ett steg närmare att vara konstant uppkopplade överallt dygnet runt, något som i sin tur möjliggjort en explosionsartad utveckling av nya tjänster och handelslösningar.

Enligt en del ser vi början på en ny tidsålder, den fjärde industriella revolutionen, där de digitala, fysiska och biologiska teknologierna knyts allt närmare varandra för att växa samman och bilda helt nya förutsättningar för hur vi lever våra liv. Redan nu ser vi hur molnbaserade artificiella intelligenser (AI) börjar ta plats i våra hem genom produkter som Apples Siri, Amazon Echo och Google Home. Produkter som dessa blir också allt bättre på att själva utvecklas och genom att ta in ny kunskap ökar också utvecklingshastigheten för vad AI kan göra exponentiellt. Redan mot slutet av 2017 räknar analytiker med att över 10 miljoner av dessa rumsbaserade, skärmlösa AI kommer att finnas i våra hem och 2020 kommer 30 % av vårt surfande på nätet att ske utan skärm och tangentbord. Det sägs till och med att vi kommer att prata mer med dessa enheter under en dag än med vår egen partner.

screen_shot_2017-03-15_at_11.14.50.png

Det vi med säkerhet kan säga utifrån detta är att förutsättningarna för handel och konsumtion kommer att fortsätta att förändras i allt snabbare takt. Samtidigt kan vi se att mycket i de fysiska butikerna inte förändrats nämnvärt de senaste 100 åren där vi går vårt kundvarv, plockar våra varor och köar till kassan. De som inte klarar av att anpassa sig till en allt mer föränderlig miljö kommer på sikt att bli utmanövrerade av mer snabbfotade aktörer. Den disruptiva handeln fortsätter att utveckla helt nya affärsmodeller och koncept som omkullkastar gamla idéer, ofta genom digitaliseringens nya möjligheter. När ny teknik erbjuder ett billigare alternativ skakas förutsättningarna om. Investeringsströmmar kan byta riktningar, äldre tekniker och tillgångar förlorar i värde och riskerar att bli värdelösa.

Vill du veta mer läs vårt alldeles nya whitepaper. Ladda ner den här.

 
Share

Kontakt

Marie-Louise Forsberg
Sales Director Retail
+46706551200