Dra full nytta av dina molntjänster

Lägre kostnader, ökad flexibilitet och höjd produktivitet. Molnet har många fördelar men många missar att molntjänster inte bara är ett sätt att göra ditt gamla arbetssätt bättre. Tietos Henrik Lorentzi förklarar hur du gör för att få ut det mesta ur dina molntjänster.

henrik_lorentzi_tietojpg

Samhället digitaliseras i snabb takt och människors behov och beteenden förändras. Kunder och medarbetare förväntar sig hela tiden nya tjänster som ger en bättre upplevelse och som finns tillgängliga dygnet runt i den kanal de själva väljer. Detta ställer höga krav på företag som vill ligga i framkant. IT är en nödvändig förutsättning för att klara av affärsutmaningarna.

Att verkligen utnyttja de IT-verktyg man har är en stor utmaning för företag. Genom att flytta till molnet kan bolag dra nytta av kostnadsbesparingar, effektivisering och kontinuerlig innovation. Användarna får tillgång till alla applikationer som integrerats i molnplattformen via ett gemensamt gränssnitt, oavsett om de ligger i ett privat eller publikt moln eller om de finns på en lokal server. Med andra ord kommer de åt sitt skrivbord i molnet genom samma inloggning från vilken mobil eller stationär enhet som helst, var som helst i världen.

Nya arbetssätt maximerar nyttan med molnet

Det räcker inte att strukturera om sin infrastruktur och investera i ny teknik. Det är lätt att falla tillbaka i gamla hjulspår och fortsätta det dagliga arbetet precis som innan. För att verkligen göra organisationen mer effektiv måste nya arbetssätt utformas. Det handlar om allt från hur du hanterar dokument till hur du leder projekt och hur du genomför dina möten. På så sätt drar du verkligen nytta av molnets potential. Genom att alltid sätta de affärsmässiga behoven i fokus blir det lättare att välja rätt kombination av tjänster och infrastruktur.

­Ett tydligt exempel är möjligheten att komma närmre kollegor som arbetar från andra geografiska platser genom IP-telefoni. Tjänster så som Skype for business har blivit en naturlig del av dagens arbetsliv och möjliggör för medarbetare att samarbeta oavsett var de befinner sig fysiskt. Ett annat exempel är den automatiska integrationen av hur enskilda medarbetare är tillgängliga vilket gör att man hela tiden, på ett enkelt sätt kan välja rätt kanal att kommunicera med kollegorna igenom beroende på tid på dygnet, om den andra personen är ledig eller på möte och så vidare.

För att hjälpa företag och organisationer att lyckas har vi på Tieto utvecklat ett ekosystem av molntjänster, baserade på Microsofts programsvit för produktivitetstjänster, kundhantering, business intelligence och Office. Tieto Productivity Cloud och tillhandahåller en enkel helhetslösning för molntjänster, där kunden har flexibilitet att själv välja om tjänsterna ligger i Microsofts publika moln, Tietos privata moln, kundens eget datacenter eller om man föredrar en hybridmodell av tjänster som ligger både publikt och privat. Tieto Productivity Cloud lanserades för två år sedan och har idag mer än 60 stora organisationer och företag i Norden som kunder och över en halv miljon slutanvändare.


Henrik Lorentzi är product manager hos oss på Tieto. Med ett brinnande intresse för digitaliseringens möjligheter vill han förändra hur företag använder IT.

Tieto Productivity Cloud

Tieto Productivity Cloud lanserades för två år sedan och har idag mer än 60 stora organisationer och företag i Norden som kunder och över en halv miljon slutanvändare. Tieto är den största leverantören av privata moln baserade på Microsoftteknologi. Med Tieto Productivity Cloud kan kunderna köra hela Microsoftmiljön i molnet med hög prestanda, anpassningsbarhet och skalbarhet.

Läs mer om Tieto Productivity Cloud.

Vill du veta mer om Tieto Productivity Cloud kan du ladda ned vår PDF här.

Share